E-lektira
Ministarstvo znanosti,
obrazovanja i športa
Agencija za odgoj
i obrazovanje
Kroz nastavu informatike i drugih predmeta promičemo sigurno ponašanje na mreži i na internetu.
CSI - Centar za sigurniji internet
« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
U četvrtak, 10. studenog u 10:30 sati u predvorju OŠ ¨Petar Zrinski¨, PŠ Gerovo,održana je prezentacija projekta koji je ostvarivan pod voditeljstvom Sanje Janeš, tijekom rujna, listopada i studenog, ¨Sunce, vjetar, voda-energija¨.
Projekt je realiziran zahvaljujući natječaju koji raspisuje udruga Zlatni rez iz Rijeke. Projekt je financirala tvrtka Loreal Adria. Udruga Zlatni rez raspisuje ovaj natječaj već tri godine i mi smo bili vrlo uspješni učesnici sva tri.
Ovom prezentacijom obilježava se, 10. studeni, Dan znanosti kojim se želi naglasiti da napredak i budućnost ljudskog roda ovisi o znanju, znanosti i održivom razvoju.
Znanstveni pristup i istraživanje nužno je razvijati od najranijeg doba. U našem projektu, kroz matematiku, kemiju, fiziku, biologiju, glazbu, prirodu i informatiku sudjelovali su učenici od 3. do 8. razreda područnih škola Gerovo , Tršće i Prezid te Matične škole Čabar.
Interdisciplinarnim pristupom kroz biologiju, kemiju, fiziku, informatiku, prirodu, matematiku raznim pokusima i analizama pokazala se snaga i iskoristivost energije sunca, vjetra i vode. Ulaganjem u obnovljive izvore energije možemo doprinijeti očuvanju naših šuma i zraka. Svijest o postojanju obnovljivih izvora energije treba razvijati od učeničke dobi.
Da bi nešto mogli koristiti potrebno je znanje i svijest o korisnosti i isplativosti. To će ovaj projekt pokazati danas našim učenicima, sutra odraslim ljudima koji će možda razmišljati o ekološki održivom razvoju.
Istražili smo energiju oko nas i u nama. Na koji način utječe na život čovjeka. Toliko smo orijentirani na energiju koja se dobiva iz nafte i njezinih nusproizvoda, nuklearnu energiju da smo zaboravili nama najbliskiju energiju, energiju prirode same, sunca, vjetra i vode. Kod nas je slabo razvijena svijest o ulaganjima i korištenju obnovljivih izvora energije pa je potrebno s edukacijom započeti od učeničke dobi.
Prezentacija je započela scenskom igrom¨Putovanje jedne kapljice¨ koja je nastala istraživanjem zvukova, boja i emocija vode, vjetra i sunca. Pripremila ju je učiteljica Tina Malnar je s učenicima od 2. do 4. razreda.
Pokusi iz biologije i kemije, pod mentorstvom Milice Vlainić, su pokazali da se u stajskom gnoju pojavljuje bioplin koji je iskoristiv. Također i efekt staklenika. Napravljena je i prezentirana solarna peć, te sunčev kolektor. Kao zanimljivost učenici su napravili i solarnu kapu. Prezentirali su i projekt koji istražuje proizvodnju drvenog ugljena u kopama. Također su uz pomoć školskog majstora Antuna Čopa izradili drvenu maketu niskoenergetske goranske kuće koja koristi prirodnu energiju od bioplina i komposta do solarnih kolektora, vjetenjača i vodenice.
Pod mentorstvom Melite Lichtenthal učenice su izvele pokus koji demonstrira proizvodnju ozona.
Biolozi učiteljice Irene Kovač Kvas su sami napravili model čovječje šake sa svim postojećim tetivama te na taj način pokazali njenu složenost. Povlačenjem špaga koje su predstavljale tetive pokazali su da i za to treba imati energije koju čovjek dobiva uglavnom iz hrane. Također su ukazali i na štetnost prevelikog izlaganja suncu.
Učiteljica Sanja Križ je s učenicima kroz niz fizikalnih pokusa demonstrirala snagu i svojstva pojave vjetra, od momenta kako i zašto vjetar nastaje do njegova iskorištenja te izrade makete vjetrenjače.
Isplativost korištenja sunčeve energije za zagrijavanje vode kolektorima spram bojlera na struju istražili su matematičari pod mentorstvom Sanje Janeš.
Učenici 3. i 4. razreda s mentoricom Silvanom Šebalj Mačkić istražili su energiju vode. Na terenskoj nastavi obišli su pilanu obitelji Malinarić koja koristi vodenu energiju za pokretanje pila, Salankin mlin na vodu te privatnu minihidroelektranu Urh. Nakon terenske nastave učenici su izrađivali makete vodeničnih kola, elektropostrojenja te pilane.
Prezentacija je održana u predvorju škole po punktovima koje su učenici s voditeljstvom učitelja obilazili kružno. Bilo je vrlo zanimljivo i dinamično. Odlično je istaknuta interdisciplinarnost i korelacija sadržaja. Učenici su mogli i sami učestvovati u pokusima. Pokusi su praćeni i video projekcijama tako da možemo reći da je to bio multimedijalni i interaktivni događaj.
U izradi i provođenju projekta direktno je učestvovalo tridesetero učenika te sedam učitelja.
Ovim projektom upoznali smo učenike sa sunčevom i vodenom energijom te energijom vjetra. Doživjeli su ljepotu prirode kroz glazbu i scenu. Uživo vidjeli iskorištavanje sva tri tipa energije. Samostalno izrađivali makete. Spoznali su brojne prirodne zakonitosti kroz fiziku, kemiju i biologiju. Dugoročnu isplativost korištenja tih oblika energije kroz matematiku.
Održiv razvoj sam po sebi je cilj, ali isto tako samostalnost i neovisnost čovjeka koji si sam može osigurati energiju pomoću vode, vjetra ili sunca.
Sanja Janeš, prof. matematike