E-lektira
Ministarstvo znanosti,
obrazovanja i športa
Agencija za odgoj
i obrazovanje
Kroz nastavu informatike i drugih predmeta promičemo sigurno ponašanje na mreži i na internetu.
CSI - Centar za sigurniji internet
« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
U subotu, 23.5.2015. naši učenici: Dea Turk, Mateo Kovač i Leon Troha nastupili su na državnoj smotri u Zagrebu, PROJEKT GRAĐANIN u skopu odgoja i obrazovanja za građansku odgovornost i ljudska prava u pratnji mentorice Ksenije Petelin.
Aktivniji dan za bolji san
Cilj: Promicanje važnosti odmora i kvalitetnog sna kod tinejdžera
Voditeljica projekta: Ksenija Petelin, prof.
Učenici: 8. razred: Lea Žagar, Dea Turk, Mateo Kovač, Leon Troha i Kevin Jašarević
Izbor i istraživanje problema
Problemom smo se počeli baviti na temelju vlastitog iskustva povezanog s umorom koji osjećamo pri jutarnjem dolasku u školu.
Spavanje je jedna od osnovnih bioloških potreba prijeko potrebna našem organizmu. Stručnjaci kažu da pubertet mijenja ritam spavanja kod adolescenata. To dovode u vezu s lučenjem hormona melatonina koji povezuju sa spavanjem. Bez obzira na promjene navika spavanja, tinejdžerima treba više sna nego odraslima. U većini istraživanja smatra se da prosječnim tinejdžerima dnevno treba između 8 i 9 sati sna, a neki se stručnjaci s time se ne slažu i ističu da im je potrebno i više sna.
Mnoga istraživanja, posebice američka, dokazuju da tinejdžeri spavaju puno manje nego što im je potrebno, te umor i neispavanost povezuju s agresivnošću kod učenika, čestim promjenama raspoloženja, slabom koncentracijom i pamćenjem, lošim školskim uspjehom i zdravstvenim teškoćama.
Kako bismo uvidjeli koliko je problem prisutan i imamo li objektivnih temelja za nastavak rada na našem projektu, proveli smo anketu među učenicima osnovne i srednje škole, roditeljima i učiteljima.
Dobiveni rezultati koje smo dobili ukazuju da 33% učenika osnovne škole u prosjeku dnevno spava između 8 i 9 sati, što je prihvatljivo. Zabrinjavajući je podatak koji ukazuje da 28% učenika osnovne škole spava manje od 7 do 8 sati , a posebice 14% onih koji spavaju manje od 7 sati dnevno. Problem je još izraženiji kod učenika srednje škole. Od 8 do 9 sati dnevno spava svega 14% učenika, između 7 i 8 sati 30%, dok najveći broj srednjoškolaca, njih 38%, izjavljuje da spavaju manje od 7 sati, a čak 8% čak manje od 6 sati dnevno. Iz podataka je vidljivo da se problem povećava s porastom kronološke dobi učenika. Tijekom vikenda najviše ispitanih učenika osnovne i srednje škole spava duže, ali smo uočili velike individualne razlike. 64% učenika osnovne škole i 75% učenika srednje škole izjavljuje da se često osjećaju umornima pri jutarnjem dolasku u školu.
Pitanja vezana uz vrijeme spavanja i umor pri jutarnjem dolasku u školu postavili smo i roditeljima. Najviše roditelja učenika osnovne škole, njih 60% ,smatra da njihova djeca spavaju između 7 i 8 sati, dok čak 67% roditelja učenika srednje škola smatra da njihova djeca također spavaju između 7 i 8 sati, dok učenici sami izjavljuju da spavaju manje. 90% roditelja učenika osnovne škole i 67% roditelja učenika srednje škole smatra da se njihova djeca ponekad osjećaju umorno pri jutarnjem dolasku u školu, dok 33% roditelja srednjoškolaca smatra da se to događa često.
Iz upitnika koji su nam popunili učitelji saznali smo da 75% učitelja osnovne škole ponekad primjećuje umor i neispavanost kod učenika tijekom jutarnje nastave, a 44% učitelja srednje škole primjećuje često.
Rezultati provedenih istraživanja ukazuju da problem postoji, bez obzira na Konvenciju o pravima djeteta, koja štiti naše temeljno pravo na odmor. Zbog nedovoljne osviještenosti o važnosti sna i odmora veliki broj tinejdžera ne spava dovoljno i ugrožava svoje zdravlje.
Moguća rješenja problema
Učenici su analizirali pozitivne i negativne strane politika. Prvo rješenje odnosilo se na jutarnje vježbanje,drugo na pomicanje početka nastave, a treće na osvještavanju o važnosti problema informiranjem.
Najbolji pristup rješenju problema
Problem kojim se bavimo izuzetno je složen jer na naše ponašanje utječe mnogo čimbenika. Osim toga postoje i velike individualne razlike. Imajući sve to na umu kreirali smo našu politiku.
Našim istraživanjem dobili smo podatke da se 50% učenika osnovne škole 1-2 sata dnevno umjereno bavi nekom tjelesnom aktivnošću, što je zadovoljavajuće. 36% ispitanih učenika bavi se sportskim aktivnostima više od 2 sata dnevno. Zabrinjavajući je podatak koji govori da se 14% učenika sportskim aktivnostima bavi manje od 1 sat dnevno. Rezultati vezani uz sportske aktivnosti učenika srednje škole ukazuju na činjenicu da se učenici srednje škole puno manje bave tjelesnim aktivnostima, čak 39% učenika tjelesnom aktivnošću bavi se manje od 1 sat dnevno, dok se u granicama prihvatljivog, 1-2 sata dnevno, bavi 35% učenika srednje škole.
Razmatrajući te podatke i njihovu povezanost s problemom kojim se bavimo opredijelili smo se za politiku koja potiče jutarnje vježbanje. Uz malo truda možemo ga uvrstiti u svoju svakodnevnicu. Vježbanje možemo na mnogo načina učiniti zabavnim i raznolikim, a samo 10-tak minuta svakodnevnog jutarnjeg vježbanja donosi nam svježinu, kvalitetniji rad metabolizma, bistrije razmišljanje, bolju koncentraciju i pripremljenost za nastavu. Na ostvarenje ove politike možemo osobno utjecati. Provođenjem jutarnjeg vježbanja 10 minuta prije početka nastave potaknut ćemo sebe i druge učenike na aktivnost. Umjerena tjelesna aktivnost izuzetno je dobra i dugoročno može pozitivno utjecati na naše zdravlje i kvalitetan san.
Iz provedenog istraživanja saznali smo da 50% učenika srednje škole prije spavanja surfa internetom, dok 43% učenika osnovne škole izjavljuju da prije spavanja gledaju televizijski program. Istraživanja koje smo pročitali govore o tome da ćemo ako se prije spavanja bavimo aktivnostima koje nas lučenjem adrenalina razbuđuju, teže zaspati, a osim toga puno se govori i o štetnosti elektromagnetskog zračenja iz različitih elektroničkih naprava koje učenici imaju u svojim sobama. Mnoga istraživanja potiču čitanje prije spavanja, a tom se aktivnošću bavi svega 4% ispitanih učenika. Osim navika vezanih uz korištenje tehnike važno je dobro znati organizirati svoje vrijeme. Ako se aktivnosti vezane uz školske i druge obveze dobro rasporede, veće su šanse da ćemo ranije otići na spavanje.
Kako bismo osvijestili problem te učenicima i roditeljima ukazali na važnost odmora i kvalitetnog sna, potreban kako bismo bili aktivniji i odmorniji tijekom dana, opredijelili smo se za politiku „Informiraj se i budi svoj“. Kad si odmoran i naspavan, spremniji si za nove izazove i pružaš sebi priliku da se u javi ostvari neki neostvareni san.
Plan djelovanja
Razgovarali smo s Barbarom Ožbolt, profesoricom tjelesne i zdravstvene kulture,koja nas je uputila u pravilne način vježbanja.
Razgovarali smo s profesoricom Marino Hrga-Arh, razrednicom, koja će nam pomoći oko organizacije jutarnjeg vježbanja i voditeljicom dežurstva učitelja profesoricom Sanjom Janeš.
O svim aktivnostima izvijestili smo profesora Ivana Kvesića, ravnatelja škole.
Održali smo sastanak s predstavnicima Vijeća učenika i upoznali ih s našim projektom.
Napravili smo plan i raspored jutarnjeg vježbanja te započeli s vježbanjem 10 minuta prije početka nastave.
Proveli smo intervju s učenicima o tome kako im se sviđaju promjene koje smo unijeli u jutarnje vježbanje i dobili pozitivne povratne informacije.
Izradili smo straničnike na kojima smo predstavili naš projekt.
Putem društvenih mreža našim smo prijateljima ukazali na problem i njegove posljedice.
Projekt planiramo predstaviti učenicima, roditeljima i učiteljima.
Planiramo promicati važnost tjelesne aktivnosti i kretanja te organizirati izlete i pješačenja, u dogovoru s našim učiteljima, roditeljima i članovima planinarskog društva.
Ostvareni rezultati
Učenici su radom na projektu usvajali i uvježbavali komunikacijske i socijalne vještine te kritičko mišljenje. Kroz konkretne aktivnost stjecali smo nove spoznaje o sebi, svojim navikama i važnosti vlastite odgovornosti prema svom zdravlju.
Projekt je bio predstavljen
S projektom su upoznati učenici, učitelji, roditelji i lokalna zajednica. Projekt je predstavljen u emisiji radija Gorski kotar, Novom listu, Školskim novinama, Učeničkom listu „Mladi Goran“ i internetskoj stranici škole.